PORTAL WIEDZY MENEDŻERSKIEJ

gaining knowledge never stops

Wdrożenie ERP. Współpraca z dostawcą nie kończy się na implementacji systemu

wdrożenie ERP

System klasy ERP to bardzo specyficzna kategoria oprogramowania. Dla organizacji, która zdecyduje się na jego wdrożenie, takie rozwiązanie trwale wpisujące się w działanie tej organizacji. Błędem jest zatem myślenie, że w przypadku tak rozbudowanego rozwiązania współpraca z dostawcą kończy się na wdrożeniu i prostym wsparciu przy uruchomieniu systemu.

Decyzje o gruntownej modernizacji uruchomionego wcześniej systemu klasy ERP zapadają w firmach stosunkowo rzadko – średnio co kilka lat. Jeszcze rzadsze są projekty mające na celu zastąpienie raz wdrożonego systemu innym. Z kolei czas użytkowania środowiska ERP sięgać może wielu lat. Wdrożenie ERP to inwestycja długoterminowa, więc współpraca na linii klient–dostawca też powinna być traktowana jako długoterminowe partnerstwo. Start produkcyjny systemu to tylko przejście do kolejnej, dużo dłuższej i rozłożonej w czasie fazy współpracy.

Z ręką na pulsie

Firmowe środowisko ERP musi rozwijać się wraz z organizacją, inaczej bardzo szybko okaże się, że wdrożone niedawno oprogramowanie przestaje odpowiadać faktycznym potrzebom organizacji, w miarę jak zmienia się otoczenie biznesowe i model działalności. W takich przypadkach w firmie często pojawiają się zastępcze, niezależne i często kosztowne aplikacje. To marnotrawienie potencjału inwestycji w ERP!

Wdrożenie ERP nie kończy rozwoju tego oprogramowania w firmie. System ERP podlega ciągłym zmianom, podobnie jak zmienia się firma, sposób jej działania i otoczenie. Praktyka pokazuje na przykład, że w miarę jak użytkownicy przyzwyczajają się do systemów klasy ERP i zaczynają doceniać ich możliwości następuje wzrost zaangażowania całej organizacji w dalszy rozwój oprogramowania. Kolejne pomysły racjonalizatorskie pojawiają się jak grzyby po deszczu – ich wdrożenie często niesie za sobą wymierne korzyści w postaci usprawnień drobnych, ale przydatnych w praktyce, bo opartych na doświadczeniach użytkowników. W takich sytuacjach nieocenione okazuje się wsparcie ze strony konsultantów wdrożeniowych, zdalna pomoc techniczna, czy szybkie konsultacje telefoniczne. Warto wspólnie z dostawcą określać priorytety rozwojowe i plany pozwalające najlepiej wykorzystać posiadane rozwiązania, a następnie dostosować dalsze kroki do możliwości organizacyjno-finansowych firmy.

Nie tylko serwis

W przypadku rozwiązań mocno złożonych i rozbudowanych, a takimi są przecież systemy klasy ERP, duże znaczenie ma swoboda dostępu do pomocy technicznej i bazy wiedzy na temat oprogramowania. Wiodący producenci systemów klasy ERP budują i systematycznie uzupełniają biblioteki wiedzy – często udostępniane klientom w formie serwisu internetowego – poświęcone oferowanym rozwiązaniom. Tego typu serwisy zawierają zwykle zarówno komplet, podanych w przyjazny sposób informacji dotyczących obsługi oprogramowania, a także zestaw materiałów technicznych przydatnych administratorom oraz osobom odpowiedzialnym za rozwój środowiska ERP. Regularne szkolenia i seminaria oraz pomoc we wdrażaniu aktualizacji to niektóre przykłady innych, cennych usług dodanych.

Przy wyborze systemu ERP do własnej firmy warto więc poświęcić odrobinę czasu na przeanalizowanie poszczególnych producentów i zastanowić się, z którym z nich warto zbudować indywidualne relacje. Chodzi przecież nie tyle o utrzymanie systemu, co o jego kompleksowy, zaplanowany rozwój funkcjonalny i technologiczny. Nierzadko to właśnie postawa dostawcy przesądza o tym, czy w systemie uda się wprowadzić potrzebne zmiany funkcjonalne na czas.

Komentarze

Obecnie nie ma komentarzy. Bądź pierwszy!

Dodaj komentarz

Komentarze:

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu. Bądź pierwszy.