PORTAL WIEDZY MENEDŻERSKIEJ

gaining knowledge never stops

Location Intelligence a wartość biznesowa. Krótki przewodnik

location intelligence

Wielu dyrektorów tak zatraciło się w łatwym przetwarzaniu liczb w tabelkach, że zupełnie zapomnieli oni, że pierwszym i najbardziej naturalnym środowiskiem każdej firmy jest mapa miasta, w którym (lub obok którego) znajduje się siedziba firmy i magazyny. Czas na innowacyjny powrót do korzeni.

Powodem sięgnięcia po analizy przestrzenne/geograficzne są finanse. Jeśli firma kilka lat temu wdrożyła rozwiązanie klasy Business Intelligence, to można przypuszczać, że już skonsumowała „nisko wiszące” źródła oszczędności. Analizy danych biznesowych pomogły wskazać, które produkty są bardziej zyskowne niż inne, którzy klienci zamawiają najwięcej, a którzy generują najwyższe marże. Ograniczono liczbę nierentownych projektów, a zasoby relokowano do bardziej obiecujących inicjatyw. Business Intelligence pozwoliło śledzić koszty wewnętrzne produkcji, efektywność procesów biznesowych, a następnie wzmocnić ich wydajność.

Przyczyny wzrostu popularności 

Bywa że menedżerowie, pracując codziennie z liczbami w tabelkach złożonych z setek kolumn i tysięcy rzędów, tracą z oczu fizyczny wymiar biznesu. Procesy biznesowe przebiegają przecież w świecie rzeczywistym i bywa, że plany, świetnie wyglądające w tabelce, wyglądają inaczej w fazie realizacji. Location Intelligence pozwala menedżerom przywrócić fizyczny wymiar biznesu, odkryć i udostępnić nowe źródła oszczędności, innowacji, zysków.

Location Intelligence nie jest modą biznesową. Od dziesięcioleci korzystają z niego specjaliści w branżach, których produkty w sposób nierozerwalny zawierają komponent przestrzeni. Chodzi tu przede wszystkim o logistykę i transport, wydobycie i transport surowców mineralnych, przetwórstwo ropy i gazu, ochronę środowiska, leśnictwo i rolnictwo, a także o nieruchomości — w tym restauracje fast food (klasycznym case study jest McDonald’s i rozmieszczenie jego lokali) — a ostatnio również handel (lokalizacja centrów handlowych i hipermarketów) i usługi finansowe (rozmieszczenie sieci oddziałów w stosunku do większych osiedli).

Dla kogo korzyści?

Praktycznie dla każdego działu firmy i każdej branży. I tak, sprzedaż może przedstawić wyniki sezonowe na mapie, pokazując jednocześnie wielkość regionu, zamożność klientów, położenie kluczowych klientów. Dzięki temu marketing wie, gdzie wykupić bilbord lub na jakim obszarze wysłać mailing, żeby dotrzeć do jak największej liczby potencjalnych klientów. Obsługa klienta wskaże miejsca o największej liczbie zgłoszeń i przesunie w te rejony zespoły z obszarów wykazujących mniejszy stopień obłożenia konsultantów zgłoszeniami albo, badając źródła tych zgłoszeń, wyeliminuje je i zmniejszy koszty obsługi/serwisu. Kolejną kwestią jest zaopatrzenie — często można zmienić trasy i/lub pojazdy tak, aby transport kosztował mniej. Wreszcie, niektóre firmy mogą zaoszczędzić i wzmocnić swój wizerunek pracodawcy (employer branding), organizując wygodny dojazd pracowników do i z siedziby firmy.

Rozwiązania Location Intelligence szybko przekonują do siebie również takie obszary ekonomiczno-społeczne jak: ochrona zdrowia (np. o czynnikach ryzyka wystąpienia chorób pochodzenia środowiskowego), samorządy i instytucje państwowe (zarządzanie miastem, kontrola zanieczyszczeń, organizacja wydarzeń sportowych lub kulturalnych).

Dwa ważne pytania odnośnie wdrożenia 

Skąd wziąć dane do Location Intelligence? Podstawowe mapy geograficzne są dostępne publicznie lub kosztują niewiele. Szczegółowe schematy instalacji prywatnych lub publicznych można nabyć w stosownych urzędach. Plany budynków lub kompleksu firmowego można wykonać we własnym zakresie lub zlecając to firmie specjalizującej się w przygotowywaniu danych do analiz przestrzennych. Wreszcie zdarza się, że dostawcy i producenci oprogramowania dodają mapy, na które od razu można nanieść własne dane.

Który dział biznesowy powinien być liderem wprowadzenia Location Intelligence do infrastruktury analitycznej firmy? Najłatwiej chyba mają działy sprzedaży. Z kolei największe korzyści może czerpać dział transportu i zaopatrzenia. Generalnie jednak, warto zorganizować spotkanie przedstawicieli różnych działów z ekspertami firmy wdrożeniowej lub zlecić takiej firmie ocenę przydatności wdrożenia oprogramowania Location Intelligence. Efektem będą nie tylko zalecenia technologiczne (czy coś zmienić w infrastrukturze IT), ale też biznesowe (jakie projekty i gdzie można wykonać szybko, a które przyniosą korzyści w dłuższym okresie).

Komentarze

Obecnie nie ma komentarzy. Bądź pierwszy!

Dodaj komentarz

Komentarze:

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu. Bądź pierwszy.