PORTAL WIEDZY MENEDŻERSKIEJ

gaining knowledge never stops

Widzę, więc zarządzam. Wizualizacja danych kluczem do sukcesu biznesowego

wizualizacja

Wizualizacja, czyli graficzna prezentacja danych i analiz, to narzędzie dostępne w oprogramowaniu biznesowym (CRM, ERP, BI). Jak z niego korzystać w codziennej pracy i dlaczego wizualizacja nie jest przelotną modą?

Oprogramowanie biznesowe służy do tego, by pracownicy mieli stały dostęp do danych biznesowych i mogli korzystać z nich podczas podejmowania decyzji związanych z zajmowanym stanowiskiem. Taki dostęp obejmuje część techniczną (czyli gromadzenie i przetwarzanie danych) oraz biznesową (dotyczącą korzystania z danych przez menedżerów). Wizualizacja pozwala dopasować dane do potrzeb użytkowników biznesowych pod kątem zarówno zakresu tych danych, jak i sposobu ich prezentacji (wykresy, grafy, mapy). Stanowi to wkład (input) w proces podejmowania decyzji przez menedżerów.

Po wdrożeniu warstwy technicznej dostęp do danych staje się dobrem ogólnym, a wiedza o procesach i finansach przestaje być wiedzą dla wybranych. Z uwagi na to często pojawia się opór przed wdrożeniem. Ponadto wiele osób wyobraża sobie wpływ rozwiązań Business Intelligence i Big Data na biznes i hierarchię organizacyjną jako pewnego rodzaju tyranię kalkulatorów.

Tak nie powinno być. Finanse zawsze stanowiły element systemu biznesowego. Śledzenie i gromadzenie danych finansowych pozwoliło sformułować takie koncepcje jak: strategiczna karta wyników, rachunek kosztów, wartość klienta w procesach biznesowych. Koncepcje te powiązały koszty i przychody z marketingiem, sprzedażą czy obsługą klienta oraz wskaźniki biznesowe z procesami i klientami zamiast tradycyjnie z produktami. Perspektywa produktów straciła swoją wyłączność w procesie tworzenia sukcesu biznesowego. Doświadczenie w produkcji przestało być kluczowym czynnikiem przekładającym się na przychody, ceny akcji na giełdzie, łatwość uzyskania kredytowania. Okazało się także, że tworzenie portfela projektów w kolejności „najpierw doświadczenie, potem dane” skupiało się na wydajności wewnętrznej, a nie zgodności z potrzebami klientów.

Przykład

Aby to udowodnić, wyobraźmy sobie taką sytuację:
* projekt 1 – ocena wewnętrzna 10, ocena rynkowa 8,
* projekt 2 – ocena wewnętrzna 8, ocena rynkowa 5,
* projekt 3 – ocena wewnętrzna 6, ocena rynkowa 5,
* projekt 4 – ocena wewnętrzna 4, ocena rynkowa 8.

Analiza

Jeśli firma posiada zasoby na realizację jedynie trzech inicjatyw, traci szansę na projekt, którym jest zainteresowana pewna grupa klientów. A w rzeczywistości rynkowej projekt 4. nie tylko trafia do realizacji, ale jest też przyczynkiem do wzmożonego zainteresowania zarządu. Może bowiem świadczyć o tym, że kompetencje firmy zaczynają rozjeżdżać się z oczekiwaniami rynku. Takie zaobserwowanie luki w ofercie powinno skłonić do postawienia pytania nie o to, czy realizować innowacyjny projekt, ale o to, w jakiej formie organizacyjnej go realizować. Jeśli nie w firmie głównej i na całym rynku, to może jako przedsięwzięcie lokalne? Albo startup/joint-venture? W oparciu o tradycyjne opinie projekt 4. zostałby uznany za mało istotny jako ulotna moda lub fanaberia klientów. Czasem jest to prawda, ale analizując dane można to trafnie ocenić.

Dodanie danych do doświadczenia pracowników pozwala odwrócić analizy. Szukamy najpierw projektów, na które istnieje zbyt, a dopiero potem przyglądamy się, które z nich jesteśmy w stanie wykonać najszybciej, po najniższych kosztach i czy jest to zgodne z naszą marką. Doświadczenie pozwala ocenić, jak bardzo firma może odejść od dotychczasowej oferty i czy ma to praktyczny sens.

Jak związek ma z tym wizualizacja?

Otóż wizualizacja pozwala całą powyższą analizę zawrzeć na jednym wykresie (cztery projekty i ich parametry) i jednej mapie (regiony handlowe i ich potencjał do testowania nowych ofert). Na tym polega jej siła: kompresuje złożone związki w komunikaty proste w odbiorze.

Pod względem korzyści dla konkretnych menedżerów wizualizacja jeszcze bardziej demokratyzuje szansę stworzenia świetnej oferty i uzyskania korzyści organizacyjnych (nagroda, awans). Techniczny dostęp do danych otworzył drzwi do kariery statystykom i analitykom. Wizualizacja otwiera te drzwi dla nie-statystyków i nie-analityków. Narzędzie wizualizacyjne pozwala pobrać tabelkę wyników analizy statystycznej i prezentować ją w formie wykresu lub mapy, wiążąc te wyniki z kontekstem biznesowym. W efekcie pewne propozycje od razu stają się oczywiste. Tych nieoczywistych trzeba trochę poszukać. Jednak w takim rozwiązaniu wszyscy są zaangażowani w funkcjonowanie firmy, a powody podejmowanych decyzji stają się czytelne nawet dla młodych, nawet dla nie-analityków.

Komentarze

Obecnie nie ma komentarzy. Bądź pierwszy!

Dodaj komentarz

Komentarze:

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu. Bądź pierwszy.