PORTAL WIEDZY MENEDŻERSKIEJ

gaining knowledge never stops

Budowa i rozwój środowiska IT: czy Twój sposób odpowiada specyfice Twojej firmy?

rozwój środowiska IT

Sposób budowy i rozwoju środowiska IT w firmach może mieć charakter zintegrowany lub fragmentaryczny, a jest on determinowany przez wiele czynników biznesowych i informatycznych. Trzy główne z nich to: powiązania IT z oferowanym produktem/usługą, kompetencje i strategia zarządzania działem IT oraz ogólna strategia kosztowa.

Opis sposobów

Sposób zintegrowany polega na zakupie hardware’u i software’u od tego samego producenta. Może to być rozwiązanie konwergentne, czyli zamknięte w jednej obudowie, łatwe w instalacji i zarządzaniu. Może to również być zestaw kilku różnych urządzeń, które zostały przez producenta odpowiednio skonfigurowane. Celem tego sposobu jest zapewnienie jak najwyższej wydajności całego systemu poprzez eliminację opóźnień wewnętrznych oraz błędów na styku elementów systemu IT z innymi systemami firmowymi (np. z chmurą publiczną w modelu chmury hybrydowej) oraz uproszczenie zarządzania bieżącego.

Sposób odcinkowy polega na zakupie rozwiązań od różnych producentów, choć czasem instalowanych przez tę samą firmę wdrożeniową. Celem tego podejścia jest maksymalizacja wydajności poszczególnych elementów: systemu transakcyjnego, serwerów, transmisji sieciowej, bazy danych itp.

Czynnik: Powiązanie IT z produktem

Firmy prowadzące sprzedaż swoich produktów w kanałach cyfrowych powinny skłaniać się do sposobu odcinkowego. Tu kluczowe jest jak najszybsze wykonywanie przez klienta określonego działania w danym urządzeniu. Wdrożenie nowego serwera lub macierzy all-flash w miejsce tradycyjnej macierzy talerzowej znacząco wpłynie na jakość oferowanego produktu. Rozwój środowiska IT ma więc bezpośrednie przełożenie na zadowolenie klienta, częstsze korzystanie z produktów/usług oraz, w efekcie, wyższe przychody.

Z kolei firmy, które korzystają ze środowiska IT jedynie do usprawnienia procesów back-office’owych, natomiast czynności związane ze swoimi produktami/usługami realizują offline, powinny najpierw rozpatrywać sposób konwergentny. W takich firmach ważne jest, żeby interfejs użytkownika zapewniał dostęp do wszystkich potrzebnych funkcji, żeby firmowy serwer nie pracował zbyt głośno (ponieważ np. stoi w rogu open space’u), żeby aktualizacje instalowały się jednocześnie dla wszystkich urządzeń i nie przeszkadzały w bieżącej pracy.

Czynnik: Kompetencje i strategia IT

Im większe kompetencje informatyczne w dziale IT, tym większy nacisk na korzystanie z nich. Oznacza to, że poziom zatrudnienia  i fachowość specjalistów ds. informatyki sprzyjają rozwojowi infrastruktury IT. Rolą działu IT jest ciągłe polepszanie osiągów: zarówno w zakresie posiadanego sprzętu, jak i ogólnej sprawności systemu. Tu kluczowym zagadnieniem jest wydajność i odpowiedź na pytanie: ile jeszcze można wycisnąć z posiadanego sprzętu?

Z drugiej strony, firmom z niewielkim składem osobowym w dziale IT zależy przede wszystkim na sprawnym i bezproblemowym działaniu sieci, serwerów, macierzy, baz danych. W razie problemów łatwiej jest po prostu wymienić niedziałający element niż tracić czas na wizyty serwisowe, poszukiwanie przyczyn i testowanie nowych ustawień. Tym bardziej, że nieczęsto zdarza się, że dział IT takiej firmy potrafi faktycznie skontrolować poprawność usuwania awarii przez specjalistów.

Czynnik: Strategia kosztowa

Rozsądne kosztowo rozwiązania można nabyć w wyniku realizacji zarówno jednego, jak i drugiego sposobu na budowę i rozwój środowiska IT. Ważna jest częstość wydatków. W modelu zintegrowanym wszystkie zakupy można zaplanować w jednym terminie: na początku, w środku, na końcu roku kalendarzowego lub finansowego. W modelu fragmentarycznym natomiast zakupy są porozrzucane w ciągu całego roku i zależą np. od tego, kiedy pojawiają się nowości czy promocje handlowe.

Podejście kosztowe zależy więc od rozłożenia przychodów firmy w ciągu roku. Jeśli sprzedaż ma charakter wysoce sezonowy, wtedy rozsądniejsze jest robienie zakupów, gdy tylko pojawi się gotówka. Gdy wpływy mają charakter regularny lecz nieco niższy, można w ciągu jednego roku lub kilku lat zgromadzić odpowiedni budżet, a przez ten czas obserwować rynek i testować dostawców.

Co wybrać?

Powyższe sugestie nie mają charakteru wyroczni. Nie są prawdziwe dla każdej firmy, w każdym przypadku. Stanowią one raczej punkt wyjścia do dyskusji, do stworzenia scenariuszy, zebrania opinii z innych działów firmy. Zawsze jednak warto wiedzieć, że istnieją inne opcje i rozumieć, z czego one wynikają. A sposób na rozwój środowiska IT można zmienić nawet w trakcie roku budżetowego — o ile wystąpiły ku temu przesłanki, zgodne z czynnikami przedstawionymi powyżej.

Komentarze

Obecnie nie ma komentarzy. Bądź pierwszy!

Dodaj komentarz

Komentarze:

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu. Bądź pierwszy.